ILU POTRZEBNYCH DO TANGA?
Dodane przez cogito dnia Lutego 12 2011 18:37:26
W ostatnich dniach, na stronach BIP-u ukazało się oświadczenie majątkowe Pana Adama Zarzeckiego. Oczywiście o majątku Pana Adama pisać nie będziemy, intryguje nas inna sprawa. Pan Zarzecki złożył oświadczenie majątkowe jako nowy dyrektor Miejsko Gminnego Ośrodka Kultury w Reczu. Co w tym dziwnego? Ano to, że mamy obecnie dwie osoby, które sprawują funkcję dyrektorską w jednej placówce.
Treść rozszerzona
Jak to się ma do decyzyjności i odpowiedzialności za podjęte działania? Kto będzie odpowiadał za błędne decyzje podjęte przez jednego z dyrektorów? (O pierwszych podpisanych przez Pana Adama dokumentach już pisaliśmy, a o zadłużaniu placówki jeszcze napiszemy). Jaki będzie podział kompetencji w przypadku powrotu Pana Łońskiego do pracy? Czy ten przypadek jest zgodny z prawem? Są to pytania, na które nijak nie możemy znaleźć odpowiedzi.
Przypuśćmy, że ta absurdalna sytuacja ma jakiś sens i jest zgodna z prawem. Jednak samo powołanie Pana Zarzeckiego (w przypadku gdy został powołany na stanowisko dyrektora Domu Kultury, bowiem jeśli jest dalej „pełniącym obowiązki”, to podpisując się i potwierdzając to pieczątką jako dyrektor, łamie oczywiście prawo!), jest niezgodne z prawem naszym polskim.
Kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury wybiera się w drodze konkursu (art. 16 ustawy o działalności kulturalnej).
Oczywiście od tej zasady istnieje wyjątek. Dotyczy on sytuacji, w której minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego wyraża zgodę na powołanie dyrektora instytucji kultury bez wcześniejszego konkursu. Kandydat taki musi jednak zostać wskazany przez właściwą jednostkę samorządową.
W pozostałych przypadkach przeprowadza się konkurs. Dodatkowo, w załączniku do rozporządzenia z 19 października 2004 r. w sprawie ustalenia listy samorządowych jednostek instytucji kultury, w których wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora następuje w drodze konkursu, wskazane są konkretne instytucje, dla których konkurs dyrektorski jest wymagany.
Najpierw jednostka samorządowa, do której należy instytucja kultury, musi powołać komisję konkursową złożoną z:
3 przedstawicieli jednostki samorządowej,
2 przedstawicieli ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
2 przedstawicieli zakładowych organizacji związkowych reprezentatywnych, działających w tej instytucji kultury (w razie braku takich organizacji powołani zostają dwaj przedstawiciele załogi tej instytucji),
2 przedstawicieli stowarzyszeń zawodowych lub twórczych właściwych ze względu na zakres działania tej instytucji kultury.
Szczegółowe zasady przeprowadzania konkursów na stanowisko m.in. kierownika ośrodka kultury wynikają z przepisów rozporządzenia z 30 czerwca 2004 r. w sprawie organizacji i trybu przeprowadzania konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury (dalej: rozporządzenie o przeprowadzeniu konkursu).
Z informacji uzyskanych przez redakcję wynika, że w ostatnim okresie nie odbywał się żaden konkurs na stanowisko Dyrektora Domu Kultury. Ponadto mało prawdopodobne jest, by władze nasze gminne w tak krótkim czasie uzyskały zgodę Ministra Kultury na powoływanie bez konkursu.
Recz leży na zachodzie kraju, a obserwując ostatnie działania naszych władz trzeba powiedzieć, że na dzikim zachodzie, gdzie to szeryf jest prawem i prawo to stanowi (może zamieńmy Dom Kultury na saloon, będzie jak w westernie, pianista jest już zatrudniony). Jeszcze prośba, nie strzelajcie do niego, przecież gra jak mu każą.